//Kom i form i 2018

Sådan kommer du i form i 2018

Januar måned er den måned på året hvor de fleste gerne vil smide et par kilo efter de dejlige kaloriefyldte julemåneder. Uanset om du er i topform eller ej, så har jeg et par gode råd til at komme i form i 2018. 😃

Motion er godt!

Først og fremmest vil jeg give dig nogle motivationsfaktorer for at komme i bedre form i 2018:

  • Du mindsker risikoen for sygdomme
  • Du holder din krop yngre
  • Det nedsætter risikoen for stress
  • Du får en større livsglæde
  • Du får mere energi
  • Det nedsætter risiko for depression
  • Du sover bedre (søvn er også vigtigt for formen)
  • Og du kender formegentlig også følelsen efter en overstået træning – hvilket er fantastisk!
  • Og mange flere ting 😊

Vi starter med kosten

Kost er lige så vigtigt som træning. I hvert fald hvis man spørger de professionelle cykelryttere. Men hvorfor er kosten vigtig? Jo – for at din krop har energi til at træne og evnen til at restituere efter endt træning, er det meget vigtigt, at kroppen har de rette næringsstoffer at arbejde med. Da jeg selv cyklede på højt plan, kunne mine måltider bestå af fx:

Morgenmad: Smoothie og havregrød
Snacks under træning: Hjemmelavet energi- og proteinbarer med frugt.
Frokost: Rugbrød med fedtfattigt kødpålæg, æg og masser af vand.
Aftensmad: Her er der frit valg, bare det består af 70 % grøntsager. (Selvfølgelig skal det ikke være flæskesteg med 70% rødkål)
Inden sengetid: Fx en banan og vand.

Det er i bund og grund meget simpelt at holde en fornuftig kost. Man behøver ikke spise fedtfri og veje sin mad. Men alle kender en smule til de madvarer, som er dårlige for os. Derfor er det vigtigt at indtage slik, chips, sodavand og andet sukkerindhold MED MÅDE. Her mener jeg, at det kan være godt med en Cola efter en lang træning, da kroppen virkelig har brug for sukker. Alt junkfood bør undgås.

Træningen – hvor meget bør du træne? 

Da jeg selv cyklede, trænede jeg mellem 15 og 25 timer om ugen, hvilket man ikke behøver for at komme i form. Træning kan også gå hen og blive usundt for nogle mennesker, hvis man træner for meget! Afhængigt af dit niveau er det ekstremt vigtigt at du også slapper af og ikke træner hver eneste dag. Som nybegynder anbefaler jeg, at man træner ca. 3 gange om ugen. De lettere øvede og øvede kan også nøjes med 3 gange om ugen, men hvis man vil i virkelig god form, vil jeg anbefale at træne 3-5 gange om ugen.

Grunden til, at jeg ikke vil anbefale dig at træne hver dag er fordi, at kroppen har brug for hvile imellem dine træningspas. Det er faktisk her du bliver bedre og kan bære frugt af træningen. Som nybegynder vil jeg anbefale dig at have 1-2 hviledage efter din træning. Når du er mere øvet, kan du nøjes med en enkelt hviledag efter træning.

I januar kan du roligt starte med at fokusere på din grundform. Dvs. du skal bygge fundamentet op til at ramme din topform senere på sæsonen. Hvis du fx vil være i god form til et cykelløb eller motionsløb i maj måned, er det vigtigt du bruger de næste par måneder på din grundform. Det er forskelligt hvordan man kan træne grundform. personligt kunne jeg godt lide træningspas på omkring 3 timer, hvor jeg ikke kørte nogle intervaller overhovedet. Det resulterede i et højere bundniveau da sæsonen så endelig gik i gang.

Andre gode tips til at komme i form

Hvis du gerne vil i god form kan jeg også anbefale dig at:

  • Få en personlig træner
  • Læse bøger om træning og motivation
  • Investere i bedre træningsudstyr
  • Lære at lave dine egne energibarer
  • Få et træningsprogram

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til dette indlæg, er du velkommen til at sende en mail til info@proownedcycling.dk.

Jeg håber du synes det var interessant!.

af Casper Hillstrøm
d. 25. december 2017

2018-02-12T21:29:02+00:00