Forside  / Pinarello

Pinarello

Skal du købe din næste Pinarello racercykel? Alle vores Pinarello racercykler er unikke, og så er de skabt i et komplet, stilrent italiensk design, hvor intet er overladt til tilfældighederne.  Det er i den grad et cykelmærke, der oser af elegance og cykelhistorie, og som i dag køres af flere UCI World Tour Hold, blandt andet Team Ineos. Se hele vores sortiment herunder.

Pinarello

Skal du købe din næste Pinarello racercykel? Alle vores Pinarello racercykler er unikke, og så er de skabt i et komplet, stilrent italiensk design, hvor intet er overladt til tilfældighederne.  Det er i den grad et cykelmærke, der oser af elegance og cykelhistorie, og som i dag køres af flere UCI World Tour Hold, blandt andet Team Ineos. Se hele vores sortiment herunder.

Udvalgte i denne kategori

Indlæser produkter...
Sortér efter:

Pinarello

Pinarello-brandet er ensbetydende med Giovanni Pinarello eller “Nani”, der åbnede sin første cykelbutik 1953, i den lille norditalienske by Treviso. Det gjorde han, efter at være blevet vraget til Giro d’Italia af sit hold det foregående år til fordel for en yngre rytter. Han fik efterfølgende en stor sum penge af hans daværende hold og skabte Cicli Pinarello. Med 8 år på banen i 1960 var Giovanni klar til at sponsorere sit første cykelhold.

Pinarello cyklen vandt for første gang Giro d’Italia i 1975, da cykelrytteren Fausto Bertoglio vandt Giro d’Italia, og efter det kom den ene succes efter den anden. Alexi Grewal vandt guldmedalje ved OL i 1984 på en Pinarello cykel og i 1988 kom den første Tour de France sejr for en Pinarello cykel, da Pedro Delgado vandt. Samme år fik Giovannis 20-årige søn Fausto Pinarello endnu mere ansvar i virksomheden, og han satte sine fodspor med det samme. Indtil da havde han været i den mest krævende del af virksomheden, lakering og design. Det var her, han førte det æstetiske og moderne udtryk videre fra faren og ind i en ny æra af cykelæstetik.

Det moderne design på Pinarello - Dogma

Fausto Pinarello fik flere beføjelser og fik kontakt til et mindre kendt tysk cykelhold i 1990, Team Telekom, som skulle vise sig at blive ét af de største op gennem 90’erne. Inden det for alvor skete, var Pinarello sponsor for Banesto holdet og spanieren Miguel Induráin, der vandt Touren hele fem gange fra 1991-1995. Efterfølgende kender vi alle den store triumf for Bjarne Riis i Tour de France, 1996, som blev fuldbragt på en Pinarello cykel. Telekom nød stor succes på Pinarello-cyklerne, men fra 00’ene blev det italienske hold Fassa Bortolo, der fik succes på deres nye Pinarello-cykler af modellen Dogma.

Pinarello er en succeshistorie på landevejen

Dogma-modellen blev topmodellen for high-end racercykler i begyndelsen af 00’erne. Det har adskilt Pinarello fra alle andre cykelproducenter lige siden, som takket være sønnen, Fausto Pinarellos beslutninger, har ført til den ene succes efter den anden. I dag har Team Ineos (tidligere Team Sky) nydt godt af samarbejdet med Pinarello, hvor Chris Froome, Bradley Wiggins og senest Egan Bernal alle har vundet Tour de France på deres Pinarello. 

Pinarello racercykler i carbon

Dogma racercyklen er altså Pinarellos moderne mesterværk indenfor carbon racercykler og de har, lige siden den kom ud, udviklet nye cykler hvert andet år. Vi har alle de nyere cykler, som Team Ineos (tidligere Team Sky) har brugt i deres cykelløb eller til at træne på. Disse racercykler er:

  • Dogma F8
  • Dogma F10
  • Dogma F10 Disk
  • Dogma F12
  • Dogma K8S
  • Dogma K10

Forskellen på Dogma F8, F10, F10 Disk og F12

Dogma F8 er skabt med udgangspunkt i Bradley Wiggins sejr i Tour de France fra 2012. Den af en af Pinarellos mest populære modeller de sidste ti år og har stor fokus på aerodynamik og hastighed. Den skulle således have over 30 % forbedret aerodynamik i forhold til tidligere Pinarello-modeller.

Dogma F10 er en unik cykel, som har fået opgraderet en del mindre detaljer i forhold til F8. Det er mest aerodynamikken, som er forbedret. Det er blandt andet aerobaren ved styret, som har fået en endnu mere aerodynamisk form.

Den store forskel mellem Dogma F10 Disk og F10 er, at F10 Disk har skivebremser, mens F10 har fælgbremser. Dertil er noget af geometrien på rammen blevet ændret lidt, så det passer til den nye bremsefunktionalitet.

Dogma F12 er Pinarellos nyeste racercykel fra 2019. Den er blevet gjort lettere, stivere og mere aerodynamisk. Alle kablerne er blandt andet blevet gemt inde i rammen for ekstra aerodynamik. F12 er noget af det mest ypperste indenfor professionelle cykler i dag og en ren racermaskine. I øvrigt vandt den Tour de France i sit allerførste løb, da Egan Bernal kørte på Dogma F12 i 2019 udgaven af løbet.

Forskellen på Dogma K8S og K10

Dogma K8S største fordel er dens stødabsoberende evner. Dens ramme kommer fra F8, men den helt afgørende detaljer finder du over bagdækket, hvor der sidder en lille støddæmper. Det er i bund og grund en lille gummidel, der sørger for maksimum komfort. Det er især blevet udviklet til daværende Team Skys (nuværende Team Ineos) etaper på brosten og andre kuperede løb, hvor stødabsorption er særlig nødvendigt.

Dogma K10 minder også om K8S, men forskellen er, at rammens udgangspunkt er Dogma F10. K10 har således de samme gode stødabsorberende evner, men har en mere aerodynamisk ramme i forhold til K8S.

Hvorfor skal du vælge en Pinarello?

Pinarello er en af de ypperste cykelfabrikanter i verden, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Det viser sig også i de utallige justeringer, der i løbet af bare de sidste år, har udviklet helt specielle cykler. Her er fem grunde til at vælge en pinarello racercykel i carbon:

  • Alle kabler er (så vidt muligt) skjult inde i rammen
  • Letvægt
  • Stivhed
  • Optimeret til stort set alle typer af terræn
  • Aerodynamisk ned til fingerspidserne

Pinarellos blanding af letvægt og stivhed giver den en uovertruffen balance, når du er nede i lav fart, men samtidig kan du også komme til at køre utroligt stærkt på den. Hvor andre brands har udviklet deciderede cykler til bjerge eller flade strækninger, har Pinarello udviklet ét design til alt - både kørsel opad, nedad og ligeud. Det gør en Pinarello cykel til den ideelle all round high-end cykel, som er alle cykelentusiasters drøm.

Cykeldele til din Pinarello racercykel

Foruden vores carbon racercykler fra Pinarello finder du også cykeldele til racercyklerne. Vi har mange forskellige reservedele, som vi gerne hjælpe dig med skifte, eller som du gerne selv vil arbejde med.

  • Sadelpinde
  • Forgaffel
  • Kabelguide
  • Top cap til styret

Få god vejledning og support om din næste Pinarello cykel

Vi har rigtig mange lækre Pinarello cykler samt andre Pro team cykler, som du kan prøve, og finde lige præcis den cykel, der passer til dine behov og ønsker. Vi giver altid den bedst mulige vejledning og hjælper dig gerne gennem dit valg af din næste Pinarello cykel. Kontakt os på tlf.: +45 71 99 90 83 eller skriv til os på: support@proownedcycling.dk.